Śluza Oława II


Śluza Oława II to wyjątkowa konstrukcja inżynieryjna, która znajduje się w 213,30 km biegu rzeki Odry, co w praktyce oznacza 1,91 km kanału żeglugowego. Należy ona do zestawu budowli hydrotechnicznych, które tworzą Stopień Wodny Oława. Oferuje ona szereg istotnych funkcji w kontekście wodnych tras transportowych, stanowiąc jednocześnie część Odrzańskiej Drogi Wodnej, będącej istotnym europejskim szlakiem wodnym uznawanym jako trasa E–30.

Wymiary Śluzy Oława II są imponujące, bowiem wynoszą 187,0 m długości oraz 9,6 m szerokości, z maksymalną szerokością komory w świetle peronów równą 11,9 m. Jej maksymalny spadek osiąga wartość 4,37 m, co czyni ją skutecznym obiektem do manewrowania statkami. Zamknięcia śluzy to wrota wsporne, które różnią się wysokością. W głowie górnej osiągają wysokość 6,94 m, natomiast w głowie dolnej 9,03 m. Proces napełnienia i opróżniania komory realizowany jest przez system kanałów obiegowych.

Budowa Śluzy Oława II miała miejsce w latach 20. XX wieku, a jej infrastruktura została wzbogacona o nowy budynek dyspozytorni, który powstał podczas ostatniego remontu. Dodatkowo, nad dolną górą śluzy znajduje się most wieloprzęsłowy, który łączy kanał z przyległym terenem. Warto zauważyć, że jego prześwit wynoszący 3,72 m jest niewystarczający w stosunku do wymaganego 4,0 m dla III klasy drogi wodnej, co może stanowić wyzwanie dla jednostek pływających.

To miejsce skrywa w sobie wiele funkcji, ale niepowtarzalny charakter zyskuje także dzięki swojemu usytuowaniu na skanalizowanym odcinku rzeki Odry oraz w przekopanym kanale skracającym znanym jako Kanał Oława. Oprócz Śluzy Oława II, na szlaku wodnym znajdują się również inne ważne śluzy, takie jak Śluza Lipki, ulokowana 7,3 km w górę rzeki oraz Śluza Ratowice, oddalona o 12,20 km. Równolegle do nowoczesnej Śluzy Oława II znajduje się mniejsza Śluza Oława I, usytuowana zaledwie 1,5 km od Oławy II, przy Jazie Oława, co podkreśla znaczenie tego obszaru w kontekście hydrotechniki i transportu wodnego.

Przypisy

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26.06.2019 r. w sprawie śródlądowych dróg wodnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1208).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 07.05.2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1170).
  3. a b c d Zespół autorski: dr inż. kpt. ż.ś. Jacek Trojanowski i in.: Analiza potrzeb inwestycyjnych w zakresie żeglugi śródlądowej na rzece Odrze w latach 2007–2013. AKADEMIA MORSKA W SZCZECINIE, INSTYTUT INŻYNIERII TRANSPORTU, 2006. [dostęp 28.06.2010 r.]
  4. a b c ŚLUZA OŁAWA. www.waterservice-pl.com – WATER SERVICE sp. z o.o.. [dostęp 28.06.2010 r.]
  5. Dr Jan Pyś: Trasa E-30 (CETC) – Co przemawia za budową wodnego połączenia śródlądowego sieci AGN – E 30 tzw. Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC). www.terazodra.org – TERAZ ODRA. [dostęp 28.06.2010 r.]
  6. Tomasz Moś: Część VII Żegluga śródlądowa (diagnoza). [w:] Program Rozwoju Infrastruktury Transportowej i Komunikacji dla Województwa Dolnośląskiego [on-line]. bip.umwd.pl, Warszawa, Wrocław, maj 2006. [dostęp 28.06.2010 r.]
  7. Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski: Budowle i zbiorniki wodne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1997. ISBN 83-87012-66-1.
  8. Zbigniew Szling, Jan Winter: Drogi wodne śródlądowe. Wrocław: Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, 1988.
  9. a b Jan Kulczyk, Jan Winter: Śródlądowy transport wodny. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2003.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Oława (stacja kolejowa) | Lądowisko Oława-Szpital | Śluza Oława I | Oława Zachodnia

Oceń: Śluza Oława II

Średnia ocena:4.58 Liczba ocen:8